HomeActueel“Je kunt als veiligheidskundige echt het verschil maken”

Nieuws

25 juni 2020

“Je kunt als veiligheidskundige echt het verschil maken”

Kees’ ogen gaan stralen als hij over vliegtuigen praat. Hij heeft er al heel veel zien opstijgen en landen, maar kijkt nog altijd vol ontzag naar die grote metalen vogels. En dan Schiphol. Er is geen tweede plaats in Nederland die zo complex en uniek is. Kees houdt van reizen, kent Schiphol goed en komt er heel graag. Wat doet deze aanstaande bruidegom dan bij BK ingenieurs? Hoog tijd om het hem te vragen.

Kees is dertig jaar en adviseur veiligheid bij BK ingenieurs. Met zijn basisopleiding in de elektrotechniek en een vleugje MBO telecom/ict begon hij zijn loopbaan in de beveiliging op Schiphol. Na drie jaar was hij toe aan meer verdieping en uitdaging. Hij vond dit in de studie integrale veiligheidskunde aan Hogeschool Utrecht, met als minor European Law. Zijn kennis van de verschillen in Amerikaanse en Nederlandse veiligheidsstandaarden en handboeken deed hij op tijdens zijn stage bij een grote Nederlandse steigerbouwer, die net door een Amerikaans bedrijf was overgenomen. Bij een bedrijf dat internationaal retourlogistiek organiseert onderzocht hij als afstudeerstage hoe deze omgaan met internationale wet- en regelgeving met betrekking tot het transport van afval.

SHEQ-officer

Met zijn diploma op zak kon hij aan de slag als SHEQ-officer (Safety, Health, Environment en Quality) bij een Nederlandse gastankerrederij. De schepen van deze rederij vervoeren voornamelijk LPG en LNG onder druk. Kees’ taak was om met het SHEQ-team alle veiligheidszaken op te pakken en trainingen te geven. Zelf volgde hij trainingen om ook interne audits en incidentenonderzoeken op de schepen te mogen doen.

Hoge standaarden

Omdat hun naam altijd gekoppeld wordt aan een ramp als het misgaat, hebben grote internationale opdrachtgevers als bijvoorbeeld BP en Shell hoge veiligheidsstandaarden. Ze laten hun eigen mensen periodiek scheepsinspecties uitvoeren en rapporteren. “Die rapporten moest ik als veiligheidskundige verwerken en op de bevindingen reageren. Op basis van deze reactie besloot de opdrachtgever dan of hij zijn lading door het schip voor hem liet vervoeren of niet. Hier heb ik zeer zorgvuldig leren formuleren en kwam mijn Engels goed van pas. Een onjuiste formulering kon zo’n opdrachtgever zomaar doen besluiten het schip niet te gebruiken. En het kan in de miljoenen lopen als zo’n schip een paar weken blijft liggen!”.

Security manager

Terug de beveiliging in, maar nu als security manager, leek een logische stap. Daar kon Kees leren leidinggeven en meer verantwoordelijkheid dragen. “Deze rol paste mij echter minder goed dan ik had gedacht. Ik besloot iets anders te zoeken. Een baan waar ik de komende jaren in kon groeien. Via een detacheringsbureau kwam ik bij BK ingenieurs. Wat mij aansprak, was de diversiteit aan opdrachtgevers. Je kunt in relatief korte tijd heel veel leren en bij veel organisaties in de keuken kijken. Ik vind de afwisseling leuk. Bovendien heb ik zelf de verantwoordelijkheid om daar iets in te betekenen, te sturen”.

Terug op honk

Begin oktober ontmoette Kees voor het eerst collega Dennis. ”We raakten aan de praat en hadden een goede klik. Al gauw ging het over Schiphol. Ik vertelde dat ik zeven jaar op Schiphol had gewerkt en dat ik de luchthaven en de terminologie behoorlijk kende. Nou, dat trof. Ik kon als notulist mee naar een belangrijke workshop die Dennis presenteerde als Health & Safety Manager in het ontwerpteam van de nieuwe terminal op Schiphol. Sindsdien ben ik samen met Dennis opgetrokken. In dit uitdagende project, met zo veel partijen, verschillende nationaliteiten, zulke hoge eisen en zoveel belangen en veiligheidsissues zaten we met tweehonderd mensen in het project om alle ontwerpen te maken voor het gebouw”.

Health & Safety Plan

Kees’ focus lag vooral op het schrijven van het Health & Safetyplan: beschrijven van de risico’s die je tijdens alle bouwfases tegenkomt op de ingewikkelde locatie. De terminal komt midden op Schiphol. Naast de verkeerstoren, deels over een bestaand gebouw. “Schiphol staat nooit stil, alles moet doordraaien. Stilstand is heel duur. In zo’n gevoelig politiek en diplomatiek gebeuren als bouwen op Schiphol heb ik wel profijt gehad van mijn ervaringen in de scheepvaart. Je kunt als veiligheidskundige echt het verschil maken”.

De bouw en de IT

Sinds april is Kees elke ochtend als veiligheidskundige te vinden in Den Haag bij de renovatie van het Berlagehuis in opdracht van Tetris Design & Build. “Hoewel de bouwfase al een paar maanden onderweg is, leer ik veel over wat de bouw inhoudt. Ik heb nog niet veel bouwervaring, maar ben wel leergierig”. Kees’ ambitie op de korte termijn is om al in de ontwerpfase zijn tanden te zetten in het veiligheidskundige deel op een kleiner project. Intern heeft hij ook ambities. “Ik vind IT-techniek erg interessant, zowel aan de hardware- als softwarekant. Ik zie wel mogelijkheden om het product van BK ingenieurs naar een hoger plan te tillen. Daar wil ik me op richten in de nabije toekomst”.

Ambities

En over vijf jaar? “Over een jaar of vijf hoop ik gelukkig getrouwd te zijn, een rustig leven te hebben en in dienst van BK ingenieurs een volgende stap te hebben gezet op theoretisch vlak in de vorm van een meerjarige opleiding. Ik zie bij BK voldoende uitdaging voor de komende jaren. Ik zie collega Gertjan daarin als professional wel als voorbeeld voor hoe ik het ook zou kunnen doen. Op de langere termijn zou ik wel zelfstandig een groot project willen kunnen draaien“.

Meekijken

Binnen BK ingenieurs heeft Kees al met verschillende disciplines meegelopen en meegekeken. Hij weet wel wat zijn collega’s bij BK ingenieurs doen, omdat vakteam arbo & veiligheid raakvlakken heeft met bodem, civiel en asbest. “Maar ik zou het wel interessant vinden om te ontdekken hoe algemeen directeur Bert omgaat met vaste klanten, lange relaties! Ik zou best een keer een dagje met hem mee willen lopen. Of is dat te cliché?”.

 

Ook werken bij BK ingenieurs of juist op zoek naar veiligheidskundig advies? Neem contact op via 088 321 25 00 of mail naar [email protected]